CHOROBY PROSTATY I JAK SIĘ JE LECZY

Prostata czyli inaczej gruczoł krokowy zwany także sterczem, to ważna część męskiego układu moczowo-płciowego. Ten narząd o wielkości orzecha włoskiego znajdujący się w okolicy krocza i pęcherza moczowego produkuje bowiem płyn, który pozwala na prawidłową funkcję plemników umożliwiając zapłodnienie. Okazuje się, że zwłaszcza po 40. roku życia ważne są regularne badania gruczołu krokowego u urologa, aby w porę wykryć jego choroby i w razie potrzeby zastosować odpowiednie leczenie.

rezonans prostaty

SCHORZENIA PROSTATY POD LUPĄ

Wraz z wiekiem bardzo często dochodzi do łagodnego rozrostu gruczołu krokowego. Może się on pojawić już po 40. roku życia. Łagodny przerost prostaty, tzw. Benign Prostatic Hyperplasia (BPH) może w pewnym momencie zacząć dawać takie objawy, jak.:

• dłuższy czas oddawania moczu,
  • częste parcie na pęcherz,
  • uczucie niepełnego oddania moczu,
  • utrzymujące się uczucie przepełnionego pęcherza.

Nieleczony przerost stercza może doprowadzić do całkowitej niemożności oddawania moczu oraz niewydolności nerek. Aby temu zapobiec, należy jak najszybciej podjąć farmakologiczne lub operacyjne leczenie prostaty.

Kolejnym schorzeniem tego narządu jest przewlekłe lub ostre zapalenie prostaty, które można rozpoznać po bólach krocza i podbrzusza oraz bólu podczas oddawania moczu. Podczas ostrego zapalenia do ww. objawów dochodzi jeszcze gorączka, dreszcze oraz ogólne złe samopoczucie. Leczenie polega na zastosowaniu antybiotykoterapii oraz leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych.

Najgroźniejszą z chorób stercza jest z pewnością rak prostaty. Zdarza się, że rośnie on przez wiele lat nie dając z początku żadnych objawów, dlatego tym większą rolę odgrywa wczesna diagnostyka. Istnieje wiele metod leczenia raka prostaty, które zależą od stadium zaawansowania choroby. U młodszych pacjentów często stosuje się radykalną prostatektomię, czyli wycięcie gruczołu razem z pęcherzykami nasiennymi. Obecnie w Polsce możliwe jest wykonanie tej operacji w asyście robota, laparoskopowo lub klasycznie przez cięcie poniżej pępka. Możliwa jest także nieoperacyjna metoda polegająca na napromieniowywaniu prostaty - radioterapia. U starszych pacjentów oraz w zaawansowanym stadium choroby częściej stosuje się natomiast leczenie hormonalne, mające na celu złagodzenie objawów choroby i wydłużenie czasu życia.