CZY RAK PROSTATY DAJE OBJAWY?

Rak prostaty, czyli inaczej rak stercza lub rak gruczołu krokowego to jeden z najczęściej występujących nowotworów u mężczyzn. Dodatkowo, jak pokazują badania, liczba stwierdzonych przypadków tego schorzenia rośnie z roku na rok. Nic więc dziwnego, że tak ważna jest samoświadomość, obserwowanie własnego organizmu i szybki kontakt ze specjalistą. Jednak czy rak prostaty daj jakieś objawy? I na jakie symptomy powinniśmy być wyczuleni? W naszym artykule odpowiadamy na te i inne pytania.

rak badanie genetyczne

JAKIE SĄ OBJAWY RAKA PROSTATY?

Rak prostaty może być wykryty we wczesnym stadium, jednak na uwagę zasługuje fakt, że początkowe symptomy są charakterystyczne także dla innych, często mniej groźnych, chorób. Właśnie dlatego tak ważne jest nasze wyczulenie na wszelkie niepokojące sygnały oraz szybka konsultacja ze specjalistą z tej dziedziny.

Jakie są początkowe objawy raka prostaty? Rak prostaty w swojej wczesnej, najlepiej rokującej fazie, nie daje żadnych objawów. Nie powoduje zaburzeń w oddawaniu moczu, nie daje krwiomoczu, ani zmian w barwie nasienia. Początek choroby jest zupełnie bezobjawowy. Tym bardziej istotne są regularne kontrole urologiczne po 48 roku życia oraz coroczne badania PSA w surowicy. Kluczowe znaczenie ma wykrycie raka stercza w momencie, kiedy leczenie jest najskuteczniejsze.

Na dalszym etapie choroby w grę mogą wchodzić, takie symptomy, jak  częstomocz, trudności w oddawaniu moczu, słaby, przerywany strumień, obecność krwi w moczu, parcie na pęcherz, nietrzymanie moczu, ból i pieczenie podczas mikcji, ból podbrzusza, zaburzenia erekcji, obecność krwi w spermie, a także całkowite zatrzymanie moczu. Kolejne objawy, które świadczą o zaawansowanej chorobie, a także o przerzutach to m.in. bóle kości, niedokrwistość, a także powiększone węzły chłonne biodrowe. Wspomniane bóle występują przede wszystkim w kręgosłupie, żebrach, kościach miednicy i czaszki oraz w nasadach kości długich.

O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ?

Oczywiście należy pamiętać, że każdy organizm jest inny, przez co choroba może przebiegać w odmienny sposób. Bardzo ważne jest więc obserwowanie swojego ciała i szybkie reagowanie na zauważone zmiany. Nigdy nie powinniśmy uznać siebie, że osoby przewrażliwione. Chodzi przecież o nasze zdrowie i o to, by ewentualne leczenie rozpoczęło się jak najwcześniej.

Dzięki regularnym badaniom i możliwościom dzisiejszej medycyny, wykrycie raka prostaty jest prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Schorzenie może zostać zdiagnozowane na bardzo wczesnym etapie, kiedy jeszcze nie daje silnych objawów. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby obciążone genetycznie, u których nowotwór ten pojawiał się we wcześniejszych pokoleniach.

Oczywiście warto przy tym pamiętać, że kluczem do zdrowia i uniknięcia raka jest codzienna dbałość o dietę, aktywność fizyczną i odpoczynek. Elementy te w połączeniu z systematycznymi badaniami i obserwacją własnego ciała pozwalają zachować zdrowie na długie lata.