CZYM JEST RAK PĘCHERZA MOCZOWEGO?

Problemy z pęcherzem moczowym niekiedy mogą mieć bardzo poważną przyczynę, czyli być objawem nowotworu. Czym jest rak pęcherza moczowego? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Kobieta trzymają się w okolicy kroczaNOWOTWÓR PĘCHERZA MOCZOWEGO

Rak pęcherza moczowego to choroba, z którą zmagają się głównie osoby starsze. Ta przypadłość znacznie częściej występuje u mężczyzn i plasuje się na 5. miejscu, jeśli chodzi o ogólną liczbę zachorowań na nowotwory złośliwe. Niestety w Polsce szacuje się, że ponad połowa chorych na raka pęcherza umiera przez bagatelizowanie objawów i zbyt późne zgłoszenie się do specjalisty urologa po pomoc. Tylko szybkie zdiagnozowanie choroby pozwala rozpocząć skuteczne leczenie, które umożliwi pełny powrót do zdrowia.

Nowotwór pęcherza moczowego przyjmuje dwie postacie. Może wystąpić jako:

• inwazyjny rak pęcherza moczowego, który nacieka na błonę mięśniową pęcherza moczowego – wymaga usunięcia całego pęcherza moczowego,
  • nieinwazyjny rak pęcherza moczowego, który nie nacieka na błonę mięśniową pęcherza moczowego – leczony jest w pęcherzu przez cewkę moczową.

U ponad 70% pacjentów zmagających się z tym nowotworem występuje on pod postacią nieinwazyjną.

PRZYCZYNY NOWOTWORU PĘCHERZA MOCZOWEGO

Przyczyn zachorowań na nowotwór pęcherza moczowego może być bardzo wiele. Do najczęściej podawanych czynników zwiększających ryzyko wystąpienia raka zalicza się palenie papierosów, także bierne. Oprócz tego należy wspomnieć o osobach, które mają stały kontakt z różnego rodzaju toksycznymi substancjami chemicznymi. Dotyczy to głównie pracowników związanych z przemysłem gumowym, hutniczym, metalowym, gazowym, naftowym, tekstylnym czy stoczniowym, którzy narażeni są na oddziaływanie szkodliwych związków. Warto wspomnieć, że wymienione wyżej czynniki niestety mogą przynieść skutki nawet po kilkudziesięciu latach. Dlatego często nie wiąże się ich bezpośrednio z wystąpieniem choroby, jednak niezaprzeczalnie mają one w niej swój udział. Do innych przyczyn nowotworu można zaliczyć przewlekłe, nieleczone zapalenie pęcherza moczowego oraz uwarunkowania genetyczne.
Osobom z grupy ryzyka zaleca się regularne wizyty u urologa, co pozwoli na bieżąco monitorować stan ich zdrowia – należy przy tym wykonywać badanie ogólne moczu coraz USG układu moczowego.

OBJAWY SYGNALIZUJĄCE RAKA PĘCHERZA

Nowotwór pęcherza moczowego może objawiać się na wiele różnych sposób. Do istotnych objawów należy występowanie krwi w moczu, bez towarzyszącego bólu i dyskomfortu. Innym sygnałem może być częste oddawanie moczu (>8x/dobę) lub upośledzenie siły strumienia. W późniejszych stadiach choroby może dojść do niewydolności nerek; postęp choroby sprawia, że pacjenci odczuwają silne dolegliwości w okolicach całej miednicy, pachwin, a także kończyn dolnych. Każdy, kto palił/pali co najmniej od 10 lat, lub u kogo wystąpi bezobjawowy krwiomocz, powinien niezwłocznie udać się do specjalisty na wizytę.
Zaprzestanie palenia papierosów, spożywanie odpowiedniej ilości płynów oraz badania profilaktyczne to sposób na zdrowy pęcherz.