FAKTY I MITY NA TEMAT WAZEKTOMII

Wazektomia to pełna i bezpieczna antykoncepcja dla dojrzałych mężczyzn, na którą decydują się najczęściej panowie w wieku 30-50 lat. Polega na podwiązaniu i przecięciu obu nasieniowodów. To zabieg mikrochirurgiczny wykonywany w miejscowym znieczuleniu. Po wazektomii pacjent może wykonać badanie morfologii nasienia – wynik potwierdza brak plemników w nasieniu, co daje gwarancję skuteczności. We wpisie obalimy główne mity na temat wazektomii.

MIT NR 1: NA TEMAT EWENTUALNEJ SZKODLIWOŚCI ZABIEGU

Celowo już we wstępie podkreśliliśmy, że wazektomia jest zabiegiem mikrochirurgicznym, a nie operacją pod narkozą, ponieważ „przecięcie” w kontekście wizyty u lekarza może błędnie kojarzyć się z drastyczną ingerencją skalpela w ciało. To mit, że wazektomia może zaszkodzić zdrowiu pacjenta. Nie ma ryzyka wystąpienia powikłań po zabiegu wazektomii, jest bezpieczna, a okres gojenia to zaledwie 5-7 dni. Już po około 8-12 tygodniach pacjent może rozpocząć współżycie bez zabezpieczenia, najlepiej po morfologii nasienia, o czym poinformuje urolog.

MIT NR 2: NA TEMAT MĘSKICH HORMONÓW ORAZ OBNIŻENIU POPĘDU SEKSUALNEGO

To również nieprawda. Wazektomia nie pozbawia pacjenta męskich hormonów, dlatego też nie ma ryzyka, że mężczyzna zauważy u siebie zmiany w wyglądzie, czy w swoim fizycznym lub mentalnym zachowaniu. Wazektomia nie obniża libido, czyli popędu seksualnego. W związku z tym, że na libido mają wpływ różne czynniki, w tym te psychologiczne, przejście zabiegu może jeszcze bardziej zachęcać do współżycia. Mężczyzna po wazektomii, który świadomie zdecydował się na taką formę antykoncepcji, ma pewność, że podczas stosunku nie dojdzie do niepożądanego zapłodnienia. Przy współżyciu ze swoją stałą partnerką nie musi stosować prezerwatyw lub innych środków zabezpieczających.