RAK STERCZA A GENETYKA

Rak stercza to jeden z najczęściej występujących nowotworów złośliwych u mężczyzn, a do tego cechujący się wysoką śmiertelnością. Zwykle pojawia się on po 50. roku życia. W jego powstawaniu dużą rolę odgrywają czynniki genetyczne, odpowiadając w 30-40% za pojawienie się tego nowotworu w młodym wieku, a także stanowiąc najważniejszy czynnik ryzyka.

rak badanie genetyczne

Jeżeli więc ktoś z rodziny chorował na ten rodzaj nowotworu, warto przeprowadzić testy genetyczne, aby sprawdzić jakie jest prawdopodobieństwo zachorowania na raka stercza. Co więcej, fakt wystąpienia w rodzinie innych rodzajów nowotworów, takich jak: rak jajnika piersi, trzustki czy jelita grubego, także powinien nas skłonić do wykonania tego rodzaju testów.

MUTACJA GENETYCZNE ZWIĘKSZAJĄCE RYZYKO RAKA PROSTATY

Testy genetyczne, jakie należy wykonać w kierunku mutacji genów odpowiedzialnych za raka prostaty, to:

• HOXB13 – mutacje tego genu mogą oznaczać dziesięciokrotnie lub dwudziestokrotnie wyższe ryzyko powstania raka prostaty,
  • BRCA1 – mutacjom tego genu przypisuje się dużą rolę w powstaniu nowotworów prostaty, a także skóry, krtani i jelita grubego,
  • NBS1 – tego rodzaju mutacja zwiększa predyspozycje do zachorowania na raka piersi i prostaty,
  • CHEK2 – zwiększa prawdopodobieństwo raka prostaty, jelita grubego i tarczycy.

W celu wykonania testów genetycznych warto postarać się o skierowanie od lekarza, gdyż zwykle są one dość drogie. Obecność mutacji genetycznych nie przesądza o pojawieniu się choroby, powinno jednak skłonić do regularnych wizyt w gabinecie urologicznym i wykonywania badań kontrolnych, co pozwoli na wykrycie choroby we wczesnym stadium. Dlatego po ukończeniu 40. roku życia, każdy mężczyzna obciążony taką mutacją powinien przynajmniej raz w roku zgłaszać się na kontrolę do urologa, gdyż wdrożenie leczenia na początkowym etapie choroby daje szansę na jej całkowite wyleczenie. Nie należy więc obawiać się takiej diagnozy, tylko zadbać o jak najlepszą profilaktykę, a także zdrowy styl życia.