TYPY NIETRZYMANIA MOCZU I JAKIE SĄ SPOSOBY LECZENIA

Nietrzymanie moczu przez wiele osób uznawane jest za wstydliwą przypadłość. Takie nastawienie sprawia, że znaczna część pacjentów nie szuka pomocy specjalisty. A nie powinno tak być! Aby poradzić sobie z tym schorzeniem, konieczna jest jednak dokładna diagnostyka i określenie, jaki rodzaj nietrzymania moczu wchodzi w grę. Co warto wiedzieć w tym temacie? I czy problem ten można rozwiązać? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.

mężczyzna z problememNIETRZYMANIE MOCZU I JEGO RODZAJE

Podstawowe typy przewlekłego nietrzymania moczu to:

• wysiłkowe nietrzymanie moczu,
  • nietrzymanie moczu z nagłym parciem,
  • nietrzymanie moczu z przepełnienia.

Pierwszym rodzajem schorzenia jest wysiłkowe nietrzymanie moczu, które ma swoje podłoże w osłabieniu mięśni dna miednicy. Mięśnie te nie pełnią prawidłowo swojej funkcji, nie zaciskają się dobrze wokół cewki moczowej, a tym samym powodują dyskomfort i wstydliwe problemy. Schorzenie daje o sobie znać przede wszystkim podczas wysiłku fizycznego, ale także w trakcie gwałtownego kaszl

Kolejnym rodzajem nietrzymaniem moczu jest nietrzymanie moczu z nagłym parciem. Przyczyną problemu jest nadmierna aktywność mięśni pęcherza, objawiająca się bardzo silną i nagłą potrzebą oddania moczu. Jeśli potrzeba ta nie jest zaspokojona, po kilkunastu sekundach dochodzi do samoopróżnienia pęcherza. Problem pojawia się przede wszystkim przy zmianie pozycji ciała oraz w trakcie stosunku płciowego. Niestety, dokładna przyczyna schorzenia nie jest znana. Lekarze łączą ten typ nietrzymania moczu z tzw. zespołem nadpobudliwego (nadreaktywnego) pęcherza, zapaleniem pęcherza, chorobami neurologicznymi, takimi jak m.in. choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane, a u mężczyzn także z chorobami gruczołu krokowego.

Opcja trzecia to nietrzymanie moczu z powodu przepełnienia pęcherza. Problem związany jest z rozciągnięciem i nadmiernym wypełnieniem pęcherza. Schorzenie dotyka głównie mężczyzn, a jego podłożem może być m.in. zapalenie pęcherza, niektóre leki (np. środki moczopędne lub rozluźniające mięśnie), a także napoje alkoholowe i napoje zawierające kofeinę.

JAK LECZONE JEST NIETRZYMANIE MOCZU?

Nietrzymanie moczu jest więc schorzeniem, które utrudnia funkcjonowanie i zmniejsza komfort życia. Nie warto więc czekać. Kluczem do odzyskania kontroli jest wizyta u specjalisty i szybkie podjęcie środków zaradczych. Oczywiście konkretne metody zależą od rodzaju choroby, a także od jej zaawansowania.

Pierwszym krokiem do podjęcia leczenia jest przeprowadzenie wywiadu i zebranie niezbędnych informacji na temat objawów. Konieczne może okazać się także badanie ginekologiczne, badanie prostaty, badanie moczu, a także USG układu moczowego. Testy te dają bowiem pełen obraz sytuacji.

Na czym polega leczenie nietrzymania moczu? Przede wszystkim na wyrobieniu poprawnych nawyków i zmianie trybu życia. Zalecane jest m.in. unikanie stresu i substancji, które mogłyby podrażnić pęcherz, a także dbanie o prawidłową masę ciała. W wielu przypadkach pomocne okazuje się leczenie chirurgiczne, które sprawdza się szczególnie w przypadku wysiłkowego nietrzymania moczu.